Hemsida är ditt nya ansikte utåt

Spelplanen för alla typer av företag, stora som små, har under det senaste årtiondet förändras från grunden. Oavsett vilken verksamhet man bedriver, hur många anställda man har och hur stor balansomslutning man kan stoltsera med har det alltid funnits ett kärnområde där man helt enkelt måste prestera för att överhuvudtaget kunna berättiga sin fortsatta överlevnad. Alla företag bedriver någon form av försäljning, även om den kan se ut på en mängd olika sätt. Exempelvis kan du bedriva produktion av varor som säljs till grossister, eller så agerar du grossist själv och endast förmedlar andras varor. Sverige har under mycket lång tid associerats med gigantiska industriföretag som anställt merparten av befolkningen. På grund av ökad globalisering har dessa forna giganter till arbetsgivare tvingats skära ner, effektivisera och i vissa fall lagt ner sin verksamhet. Den stora trenden i svenskt näringsliv har under de senaste femton åren på grund av detta varit en rörelse från de klassiska stora industriföretagen och i dess ställe har istället mindre tjänsteföretag vuxit fram och är numera den företagstyp som bidrar med flest jobb.

För att lyckas med sin försäljning krävs det att man har möjligheten och förmågan att knyta nya affärskontakter och därmed hitta nya kunder. Historiskt har vårt avlånga land varit mycket framgångsrika när det kommer till export av industriprodukter och staten har i mångt och mycket assisterat näringslivet och banat vägen för nya kundmöten i form av andra länder och internationella storföretag. I och med skiftet för den svenska arbetsmarknaden att förlita sig på mindre tjänsteföretag istället för industriella giganter växte behovet av nya sätt att kommunicera och knyta kundkontakter fram. Småföretagen har gynnats något helt extremt av den fenomenalt snabba teknologiska utvecklingen de senaste åren. Mobiltelefonens intåg var den första teknologiska uppfinningen som småföretag haft extrem nytta av då den möjliggör en fantastisk flexibilitet. Det är lätt att numera ta den för givet då de gamla fasta telefonlinjerna i stort sett dött ut, men den lade grundstenen för det mobila kontoret vilket ledde till att de riktigt små företagens möjligheter att ha en chans på marknaden förstärktes enormt då det innebar kostnadsbesparingar inom administration.

Det som däremot haft den absolut största positiva inverkan för småföretagare är givetvis internets utveckling på bred front. Genom att ha en hemsida på nätet blir man som småföretagare synlig på ett helt annat sätt än förut. Möjligheterna till att knyta nya kundkontakter har genom hemsidans intåg helt revolutionerats i kombination med sökmotorer då potentiella kunder kan hitta rätt utan någon aktiv ansträngning från företagets sida. Innan denna utveckling kom igång ordentligt tvingades småföretag kämpa hårt för att slå sig in på marknaden och göra sin röst hörd. Ofta var man tvungen att lägga stora summor på olika typer av reklam i radio, tidningar och TV för att bygga upp sitt varumärke. Tack vare internet, hemsidan och den starka utvecklingen av sociala medier har ett billigt och tämligen effektivt sätt att marknadsföra sig vuxit fram. Som småföretagare är det därför en av de absolut viktigaste investeringarna att genomföra, då det låter dina kunder hitta till dig och samtidigt som du har en stabil bas på nätet för din verksamhet där dina nuvarande kunder enkelt och smidigt kan få uppdateringar och information. En bra hemsida ökar även känslan av kontakt mellan ditt företag och dina kunder, för att inte tala om att ditt företags legitimitet ökar när du har en hemsida. Då internet blivit det primära sättet för människan att hitta information på är det givetvis viktigt att man som företag dels har närvaro där och att man ger ett professionellt intryck. En bra hemsida är därmed helt avgörande för att lyckas på den moderna marknaden.

Köp din hemsida hos WT Media

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>